Η υγεία όχημα για την άνοδο των τροφών φυτικής προέλευσης

Τρελούς ρυθμούς ανάπτυξης προβλέπεται ότι θα γνωρίσει η παγκόσμια αγορά τροφίμων φυτικής προέλευσης, η αξία της οποίας αναμένεται να φτάσει τα 161,9 δισ. δολ. μέχρι το 2030, σημειώνοντας άνοδο της τάξεως του 355% σε σχέση με τη φετινή περίοδο. Η εταιρεία φυτικών τροφίμων The Very Good Food Company (VGFC) εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό, αλλά και όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το μέλλον της αγοράς των φυτικών τροφίμων.

1. Οι καταναλωτές γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι στα θέματα της υγείας

Καθώς τα φυτικά τρόφιμα αυξάνονται σε δημοτικότητα και προσφέρουν νέες επιλογές διατροφής, οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να γίνονται πιο επιλεκτικοί ως προς τους τύπους προϊόντων που είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν. Για πολλούς καταναλωτές, η υγεία είναι βασικός παράγοντας κατά τη λήψη των αποφάσεών τους. Μια παγκόσμια έρευνα αποκάλυψε ότι, από ένα σύνολο 8.500 ερωτηθέντων, πάνω από το 50% ήταν vegan-χορτοφάγοι για λόγους υγείας. Την ίδια στιγμή αυξάνεται και ο αριθμός των καταναλωτών που προσδοκούν, ότι τα φυτικά προϊόντα έχουν υψηλή θρεπτική αξία, χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι και διαθέτουν πρωτεΐνες καλής ποιότητας.

2. Οι καταναλωτές ασχολούνται περισσότερο με θέματα του περιβάλλοντος

Οι καταναλωτές εκπαιδεύονται πάνω σε περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως πως οι φυτικές δίαιτες μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα που προαναφέρθη, σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) των ερωτηθέντων ήταν vegan για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και για λόγους βιωσιμότητας. Ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί, καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται πιο εμφανείς σε όλο τον κόσμο.

3.Τεχνολογική καινοτομία που βασίζεται σε φυτά

Καθώς η ζήτηση των καταναλωτών αυξάνεται και οι προσδοκίες για τη βιομηχανία τροφίμων φυτικής προέλευσης εξελίσσονται, νέες τεχνολογικές εξελίξεις αναδύονται σε αυτόν τον χώρο. Για παράδειγμα, η αγορά κρέατος με κυτταροκαλλιέργεια κερδίζει έδαφος. Το κρέας κυτταροκαλλιέργειας είναι κρέας που καλλιεργείται σε εργαστήριο από κύτταρα ζώων. Είναι βιολογικά πανομοιότυπο με το παραδοσιακό κρέας. Ενώ το κυτταροκαλλιεργημένο κρέας δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει στο εμπόριο σε μαζική κλίμακα, αρκετές νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν δημοσιοποιήσει τα σχέδιά τους σε αυτό το πεδίο, όπως η MeaTech3D, η Mosa Meat και η UPSIDE Foods. Πρόσφατα, η MeaTech ανακοίνωσε τα σχέδιά της να ξεκινήσει την προπαραγωγή λίπους κοτόπουλου που καλλιεργείται από κύτταρα έως το 2022.
Στα επόμενα 20 χρόνια, η χρήση κρέατος που καλλιεργείται σε κύτταρα αναμένεται να εκτοξευθεί στα ύψη. Στην πραγματικότητα, θα μπορούσε να αποτελεί το 35% της παγκόσμιας αγοράς κρέατος έως το 2040, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα τη δραστική μείωση του μεριδίου αγοράς του συμβατικού κρέατος.

4. Διαφοροποίηση φυτικής αγοράς

Εκτός από τις εναλλακτικές λύσεις κρέατος, άλλες εναλλακτικές με βάση τα φυτά κερδίζουν επίσης δημοτικότητα, με βασικότερα τα υποκατάστατα αυγών και τα αλείμματα. Το 2020, οι πωλήσεις αυγών φυτικής προέλευσης στις ΗΠΑ έφτασαν τα 27 εκατ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 167,8% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Παράλληλα, το γάλα φυτικής προέλευσης έφτασε τα 2,5 δισ. δολ. (+20,40%), το τυρί φυτικής προέλευσης στα 270 εκατ. δολ. (+ 42,50%), οι αλοιφές φυτικής προέλευσης, όπως ντιπ, σάλτσες κ.λπ. ανήλθαν στα 61 εκατ. δολ (+83,40%). Το φυτικό γάλα παραμένει η πιο δημοφιλής κατηγορία προϊόντων όσον αφορά τις συνολικές πωλήσεις, αποτελώντας το 35% της συνολικής αγοράς φυτικών τροφίμων.

5. Οι λιανοπωλητές στηρίζουν τα συγκεκριμένα είδη

Οι έμποροι λιανικής έχουν αρχίσει να λαμβάνουν υπόψη τους την αυξανόμενη δημοτικότητα των φυτικών προϊόντων και, ως αποτέλεσμα, ενσωματώνουν τρόφιμα φυτικής προέλευσης στις προσφορές τους.
Για παράδειγμα, η Tesco, η μεγαλύτερη εταιρεία σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου, αναμένει να δει τις πωλήσεις φυτικών προϊόντων να αυξάνονται έως 300% έως το 2025. Και η Unilever, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς τροφίμων και ποτών στον κόσμο, αναμένει να δημιουργήσει 1,2 δισ. δολ. από τις πωλήσεις κρέατος φυτικής προέλευσης και γαλακτοκομικών προϊόντων τα επόμενα πέντε έως επτά χρόνια. Δηλαδή πέντε φορές περισσότερα έσοδα από αυτά που πέτυχαν το 2020 οι εναλλακτικές διατροφικές λύσεις.

6. Οι εταιρείες που βασίζονται σε φυτά αναπτύσσονται γρήγορα

Δεδομένου ότι η αγορά ανθεί, πολλές εταιρείες τροφίμων φυτικής προέλευσης γνωρίζουν σημαντική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, The Very Good Food Company, είδε τα έσοδά της να αυξάνονται κατά 680% από το 1ο τρίμηνο του 2020 έως το 1ο τρίμηνο του 2021. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, οι πωλήσεις προϊόντων της VGFC αυξήθηκαν κατά 77% και οι πωλήσεις της στο ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκαν κατά 1.744%.

7. Περισσότεροι καταναλωτές γίνονται πιο ευέλικτοι

Δεν μεταβαίνουν όλοι σε έναν πλήρως φυτικό τρόπο ζωής. Καθώς τα οφέλη της διατροφής με βάση τα φυτά γίνονται πιο εμφανή, περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να περιορίζουν την πρόσληψη κρέατος ή έχουν γίνει ευέλικτοι— άτομα που ακολουθούν κυρίως φυτική διατροφή, αλλά περιστασιακά τρώνε κρέας ή ψάρι. Στην πραγματικότητα, σχεδόν το ένα τρίτο των Αμερικανών έχουν μειώσει την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών και θεωρούν έτσι τους εαυτούς τους πιο ευέλικτους.

8. Τα εστιατόρια υιοθετούν περισσότερες επιλογές φυτικών τροφών

Εξαιτίας της ζήτησης των καταναλωτών, τα εστιατόρια προσαρμόζουν και δημιουργούν πιο περιεκτικά μενού με ποικίλες επιλογές για vegan, χορτοφάγους και χωρίς γαλακτοκομικά προϊόντα για τους επισκέπτες τους. Η A&W, μια δημοφιλής καναδική αλυσίδα φαστ φουντ, κυκλοφόρησε το μπιφτέκι με βάση τα φυτά το 2018.

9. Οι νεότερες γενιές δίνουν προτεραιότητα στη φυτική διατροφή

Το κίνημα που βασίζεται στη διατροφή τροφίμων φυτικής προέλευσης έχει καθοδηγηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις νεότερες γενιές. Σε μια έρευνα με περισσότερους από 1.200 ερωτηθέντες, το 22% των Millennials δήλωσαν ότι είχαν υιοθετήσει έναν χορτοφαγικό τρόπο ζωής κάποια στιγμή στη ζωή τους, σε σύγκριση με μόλις 13% των Gen Xers και 11% των Baby Boomers.Tο 45% των ερωτηθέντων Millennial ισχυρίστηκε ότι προσπαθούσε ενεργά να μειώσει την κατανάλωση κρέατος.

10. Οι κυβερνήσεις υποστηρίζουν τις “πράσινες” βιομηχανίες

Για παράδειγμα, η καναδική κυβέρνηση ανακοίνωσε πρόσφατα σχέδια να επενδύσει 150 εκατ. δολ. στη βιομηχανία παρασκευής φυτικών τροφίμων, υπογράφοντας συμφωνία με την Protein Industries Canada. Αυτή η χρηματοδότηση θα διατεθεί για την παραγωγή φυτικών τροφίμων, την έρευνα, την ανάπτυξη και την τεχνολογική καινοτομία.

Πηγές: www.visualcapitalist.com