Κλοπή του Αιώνα: Ολοκληρώθηκε η απολογία του 49χρονου “λάτρη” της Τέχνης

Το μυστήριο το σχέδιο του Μονκάλβο

Ο κατηγορούμενος προσέρχεται στον δικαστικό λειτουργό με βασική υπερασπιστική γραμμή τη μετάνοια που δηλώνει για την αποκαλούμενη «κλοπή του Αιώνα», τη συνεργασία του με τις Αρχές για την ανάκτηση των πολύτιμων έργων τέχνης αλλά και τη θέση του ότι ουδέποτε επιχείρησε να πουλήσει τους πίνακες στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με δηλώσεις του συνηγόρου του 49χρονου, Σάκη Κεχαγιόγλου, ο εντολέας του έδρασε με μοναδικό κίνητρο την αγάπη του για την τέχνη. Κατά τον συνήγορο, δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο ότι ο κατηγορούμενος, αυτά τα εννέα χρόνια που είχε τα κλοπιμαία, προσπάθησε να τα πουλήσει. Σύμφωνα με τον κ. Κεχαγιόγλου, η μεταμέλεια του κατηγορούμενου είναι έμπρακτη καθώς υπέδειξε στις Αρχές πού βρίσκονται τα δύο από τα τρία έργα που έκλεψε.

Υπενθυμίζεται, πως ο 49χρονος ομολόγησε ότι έκλεψε τον περίφημο πίνακα του Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι», τον οποίο ο καλλιτέχνης είχε δωρίσει το 1949 στον ελληνικό λαό, τον πίνακα του Πιτ Μοντριάν «Ο Ανεμόμυλος Στάμερ» και ένα σχέδιο σε χαρτί, των αρχών του 17ου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο). Το τελευταίο έργο, όπως αναφέρει ο κατηγορούμενος, το χρησιμοποίησε για να σκουπίσει αίματα από τραύμα στο χέρι του τη νύχτα της κλοπής και εν συνεχεία το πέταξε στη λεκάνη της τουαλέτας του, πιστεύοντας πως έχει καταστραφεί.

Ο 49χρονος επιμένει στον αρχικό του ισχυρισμό πως δεν είχε συνεργό. Ωστόσο η έρευνα δείχνει ότι προσπαθούσε να προβεί σε πώληση των έργων.

Ακόμη, υπάρχουν εξελίξεις για το τρίτο έργο, που ο συλληφθείς ισχυρίζεται ότι το κατέστρεψε. Φέρεται, να κατέθεσε προανακριτικά ότι με αυτό σκούπισε το ματωμένο χέρι του κατά την προσπάθεια διαφυγής του από την πινακοθήκη, το έχωσε βιαστικά στην τσέπη του και αργότερα φέρεται να το πέταξε στη λεκάνη μιας τουαλέτας για να το εξαφανίσει. Υποστήριξε ότι ουδέποτε προσπάθησε να πουλήσει τη λεία του. Τον Σεπτέμβριο του 2019, όμως, ένα σχέδιο σχεδόν πανομοιότυπο εμφανίστηκε στον ηλεκτρονικό κατάλογο οίκου δημοπρασιών στη Φλωρεντία, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα για το μυστήριο του κλεμμένου Μονκάλβο.

Η ιστορικός τέχνης Serena D’ Italia, πρώτη εντόπισε το έργο του Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο) «Ο άγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και σύμβολα του πάθους» στον οίκο δημοπρασιών Pandolfini και το συνέκρινε με αυτό που είχε κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη. «Το σχέδιο έχει κάπως “διορθωθεί”, έχει προστεθεί μια κακής ποιότητας υπογραφή και σφραγίδα, αλλά πολλές λεπτομέρειες, σκούρες κηλίδες λόγου χάρη, είναι τόσο όμοιες, που είμαι σχεδόν βέβαιη ότι πρόκειται για το ίδιο έργο».