Λιανικό εμπόριο – Η φετινή μετά lockdown εποχή είναι ακόμα χειρότερη από την περσινή

H πτώση στην αγορά δεν είναι ένα φαινόμενο που χαρακτηρίζει μόνο την οικονομία της Πάτρας.

Από τη στιγμή που τα εμπορικά μαγαζιά άνοιξαν και πάλι τις πόρτες τους, ύστερα από την άρση του lockdown, είναι ένα φαινόμενο γενικό που δεν έχει να κάνει με ένα τοπικό επίπεδο.

Είναι ένα φαινόμενο που αποτυπώνει ή καλύτερα επιβεβαιώνει αυτό που είχε φανεί από το πρώτο κύμα της πανδημίας ως προς τις αλλαγές στις συνήθειες του καταναλωτή που έχει βάλει σε τελευταία μοίρα τις ανάγκες του για να ψωνίσει κάτι, ακόμα και αν αυτό του λείπει.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας των Εμπορικών Συλλόγων της Πελοποννήσου, Νοτιοδυτικής Ελλάδας και των Ιονίων Νήσων (Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Ιθάκης), Γιώργο Βαγενά, η πτώση στην αγοραστική δύναμη των καταστημάτων, σε σύγκριση με το περσινό καλοκαίρι είναι στάνταρ και δεδομένη.

Φτάνει σε έναν γενικό μέσο όρο όλων αυτών των αγορών που εντάσσονται στην επικράτεια της Ομοσπονδίας του 35% με 40% και ανάλογα με την εμπορική δραστηριότητα -κυρίως στα είδη ρουχισμού και υποδημάτων- κυμαίνεται και σε ένα μεγαλύτερο ποσοστό καθώς αγγίζει το 50%.

Το γεγονός έτσι ότι η φετινή περίοδος όταν τα καταστήματα άνοιξαν, είναι χειρότερη από την αντίστοιχη περίοδο της περσινής χρονιάς, όταν και τότε τα μαγαζιά άνοιξαν ύστερα από ένα lockdown που είχε προηγηθεί, βαδίζοντας όμως σε εντελώς άγνωστα μονοπάτια αφού δεν γνωρίζαμε όσο γνωρίζουμε σήμερα τον ιό, είναι ενδεικτικό της αγοραστικής τάσης που επικρατεί στο λιανικό εμπόριο.

Η αλλαγή της νοοτροπίας

Μιας τάσης που σε ένα γενικότερο επίπεδο σκιαγραφεί την υποτονική κίνηση που κυριαρχεί από την άρση του δεύτερου παρατεταμένου lockdown και μετά.

«Ο κόσμος έχει αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες και δείχνει ότι δεν έχει πλέον στις προτεραιότητες του τις αγορές προϊόντων και ειδών που υπάρχουν στα εμπορικά μαγαζιά».

Η στάση αυτή έχει την ψυχογραφική της πτυχή, καθώς σύμφωνα με τους εμπόρους, είναι αποτέλεσμα της γενικότερης αβεβαιότητας και ανασφάλειας που επικρατεί στην αγορά, τόσο μεταξύ των επαγγελματιών, όσο και του καταναλωτικού κοινού.

«Η πανδημία έχει αλλάξει άρδην την νοοτροπία του καταναλωτή. Ο κόσμος είναι πιο διστακτικός και ακόμα πιο μετρημένος στις αγορές του και το γεγονός αυτό έχει μεγάλες επιπτώσεις στην εμπορική κίνηση».