Οι έξι ώρες που σώζουν το παιδί από το πάχος και τον εθισμό στις οθόνες

Πολύτιμος σύμμαχος των παιδιών αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά η σωματική δραστηριότητα που δεν τα κάνει απλώς πιο έξυπνα αλλά, όπως προκύπτει από την πρόσφατη μελέτη του Ερευνητικού Κέντρου Folkhälsan του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, μειώνει και τον κίνδυνο παχυσαρκίας στην εφηβεία ως συνέπεια της βαριάς χρήσης που κάνουν σε ψηφιακά μέσα.

Τα πρόσφατα ευρήματα που δημοσιεύονται στο Journal of Physical Activity and Health αναδεικνύουν μια απλή παρέμβαση στην καθημερινότητα των παιδιών σχολικής ηλικίας ως ασπίδα έναντι της νόσου που καταγράφει αυξανόμενες τάσεις μεταξύ παιδιών και εφήβων και αποτελεί μία από τις μείζονες προκλήσεις στο πεδίο της υγείας διεθνώς.

Σύμφωνα με τη μελέτη, έξι τουλάχιστον ώρες σωματική δραστηριότητας την εβδομάδα στην ηλικία των 11 ετών μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες παχυσαρκίας στα 14 από την προσκόλληση στις οθόνες, ενώ παραπάνω ακόμα ώρες μπορούν να αντιστρέψουν τις συνέπειες από την επιβλαβή συνήθεια.

Για τις ανάγκες της έρευνας η ομάδα συνέλεξε προσωπικές αναφορές 4.661 παιδιών από την έρευνα για την Υγεία των Φινλανδών Εφήβων (Fin-HIT), σχετικά με τον χρόνο ενασχόλησης με τα ψηφιακά μέσα και κατά συνέπεια καθιστικής ζωής, όπως και της φυσικής δραστηριότητας εκτός του σχολικού ωραρίου. Επιπλέον συνεκτιμήθηκαν παράγοντες που επηρεάζουν δυνητικά την εμφάνιση παχυσαρκίας όπως οι διατροφικές συνήθειες του παιδιού και ο χρόνος ύπνου, αλλά και ο όγκος χρήσης των ψηφιακών μέσων και της σωματικής άσκησης κατά την εφηβεία, οι οποίοι ωστόσο δεν επηρέασαν τη θετική επίδραση από τη σωματική δραστηριότητα.

Ποια είναι η κατάλληλη σωματική δραστηριότητα

Όπως εξηγεί η μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Elina Engberg, το τρίπτυχο σωματικής δραστηριότητας, καθιστικής ζωής λόγω ψηφιακών μέσων και παχυσαρκίας δεν έχουν διερευνηθεί επαρκώς, καθώς επίσης δεν έχει προσδιοριστεί το ακριβές χρονικό διάστημα που αν υπερβεί το «καθισιό» αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας, ούτε και ο χρόνος, η ένταση και το είδος της άσκησης που προφυλάσσει. Στην προκείμενη μελέτη επιπροσθέτως, δεν υπήρξε κάποια αντικειμενική μέτρηση της διάρκειας σωματικής δραστηριότητας των παιδιών παρά στοιχεία που προέκυψαν από τις αναφορές των παιδιών.

«Ένας χρήσιμος κανόνας είναι να τηρείτε πιστά τις επίσημες οδηγίες για σωματική δραστηριότητα σε παιδιά σχολικής ηλικίας και εφήβους, σύμφωνα με τις οποίες οι δύο ομάδες ανηλίκων θα πρέπει να ενσωματώνουν σε 60 λεπτά την ημέρα ένα ποικίλο, ζωηρό, γεμάτο ενεργητικότητα και ένταση πρόγραμμα σωματικής δραστηριότητας που να ταιριάζει στην ατομικότητά τους και την ηλικία τους», καταλήγει.