Οικειότητα – Μια σύγχρονη τυραννία: Η έκθεση του 61ου ΦΚΘ στην The Project Gallery

«Οικειότητα: Μια σύγχρονη τυραννία»: η έκθεση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που φέρνει σε απευθείας διάλογο το σινεμά και τα εικαστικά, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, στην The Project Gallery.

Έμπνευση για την έκθεση έδωσε το βιβλίο του Αμερικανού κοινωνιολόγου Ρίτσαρντ Σένετ The fall of public man / Η τυραννία της οικειότητας (εκδόσεις Νεφέλη). Προφητικό όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 1977 και πλέον επίκαιρο σήμερα δεδομένης της συνταρακτικής συνθήκης στην οποία ζούμε- καθοδήγησε το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης να συνθέσει το επίσημο διαγωνιστικό του πρόγραμμα. Παράλληλα, το Φεστιβάλ ανέθεσε σε δώδεκα Έλληνες εικαστικούς να δουν και να σχολιάσουν με όποιο τρόπο ήθελαν, ο καθένας και από μια ταινία αυτού του Προγράμματος, με άξονα σκέψης το βιβλίο.

Η έκθεση, σε επιμέλεια Ορέστη Ανδρεαδάκη, επρόκειτο να παρουσιαστεί στο Πειραματικό Κέντρο Τεχνών του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών (MoMus) Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του 2020. Το δεύτερο lockdown, ωστόσο ανάγκασε το Φεστιβάλ να προβάλει τις ταινίες του διαδικτυακά και να κρατήσει τα πρωτότυπα έργα στην αποθήκη, ενώ εκατόν τριάντα αναπαραγωγές τους αναρτήθηκαν σε τοίχους, κολώνες και φανοστάτες της πόλης ενισχύοντας την υπόσχεση μιας δημόσιας τέχνης η οποία (μπορεί και οφείλει να) αντιστέκεται στην τυραννική οικειότητα, για την οποία μίλησε ο Σένετ.

Οι δύσκολοι μήνες, του εγκλεισμού που ακολούθησαν μας υποχρέωσαν να επαναπροσδιορίσουμε τις νέες συνήθειές μας και τη λειτουργία της δημόσιας σφαίρας.