Πώς η καρμανιόλα του Πάτρα -Πύργος θα γίνει ένας μοντέρνος και ασφαλής δρόμος

Αύριο Πέμπτη θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έναρξης των εργασιών στην οδοποιία Πάτρα-Πύργος, με την προσδοκία στη θέση του πιο επικίνδυνου δρόμου στην Ελλάδα να κατασκευαστεί ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος.

Η σημασία που δίνει η κυβέρνηση στο συγκεκριμένο έργο είναι μεγάλη για αυτό και στα εγκαίνια θα παραστεί ο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Το έργο έχει λάβει το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να ενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (Vinci, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑVAX) που κατασκεύασε και εκμεταλλεύεται το δρόμο Κόρινθος- Πάτρα, έχει κυρωθεί από τη Βουλή, ενώ έχει εξασφαλιστεί και κοινοτική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 331 εκατ ευρώ, εκ των οποίων το 65% (215 εκατ) θα καλυφθεί από κρατική και κοινοτική χρηματοδότηση και το 35% (116 εκατ ευρώ) από κεφάλαια του παραχωρησιούχου, δηλαδή δάνεια και ίδια κεφάλαια.

Η κατασκευή του έργου θα γίνει από τις ελληνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και AVAX χωρίς τη συμμετοχή της γαλλικής Vinci που ηγείται της κοινοπραξίας παραχώρησης.

Οι οκτώ εργολαβίες του ΣΥΡΙΖΑ και το φιάσκο με τον Καλογρίτσα
Το τμήμα Πάτρα – Πύργος ανήκε στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα», η οποία περικόπηκε με τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013. Τότε, λόγω της δραστικής πτώσης της κυκλοφορίας οι τράπεζες δεν δέχτηκαν να χρηματοδοτήσουν το συγκεκριμένο κομμάτι. Ετσι, αποφασίστηκε να βγει από την κοινοπραξία παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού και να κατασκευαστεί ως αμιγώς δημόσιο έργο. Το 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να «σπάσει» το έργο σε οκτώ εργολαβίες αλλά ο όμιλος Καλογρίτσα που ανακηρύχθηκε ανάδοχος στα πιο πολλά τμήματα του έργου χρεοκόπησε και το έργο τινάχθηκε στον αέρα. Πρόκειται ίσως για τον πιο επικίνδυνο δρόμο στην Ελλάδα. Μόνο την τελευταία εξαετία 66 συνάνθρωποί μας έχουν χάσει τη ζωή τους στον δρόμο καρμανιόλα ενώ εκατοντάδες είναι οι τραυματίες που έχουν εμπλακεί σε τροχαία ατυχήματα.

Το προφίλ του δρόμου των 75 χιλιομέτρων
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει συνολικό μήκος 74,8 χλμ και έχει χωριστεί σε τρία τμήματα: Από Μιντιλόγλι έως Καραίικα (0-21ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την AVAX, από Καραίικα έως Γαστούνη (22ο – 54ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την Ακτωρ, και από Γαστούνη έως Πύργο (53ο – 74,8ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Δυσκολία παρουσιάζουν τα πρώτα 13 χιλιόμετρα του δρόμου, καθώς θα κατασκευάζονται πάνω στον υφιστάμενο δρόμο (διαπλάτυνση) χωρίς να σταματήσει η κυκλοφορία. Τα υπόλοιπα 61,8 χλμ έχουν χαραχθεί εκτός της υφιστάμενης εθνικής οδού.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα, με Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), οι οποίες θα διαχωρίζονται από κεντρική νησίδα. Περιλαμβάνει οκτώ κόμβους και ημικόμβους στο Μιντιλόγλι (έναρξη έργου), ΒΙΠΕ (7ο χλμ.), Κάτω Αχαΐα (17ο χλμ.), Βάρδα (33ο χλμ.), Κυλλήνη (46ο χλμ.), Γαστούνη (53ο χλμ.), Αμαλιάδα (62ο χλμ.) και Πύργο (73ο χλμ.). Θα περιλαμβάνει επίσης δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στο 8ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαΐας) και στο 67ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους Αμαλιάδας και Πύργου), καθώς και δύο πλευρικούς, στους κόμβους Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας. Επίσης, θα διαθέτει δύο Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στο 21ο και 72ο χιλιόμετρο. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 40 μήνες με τον χρόνο της διαδρομής Πάτρα-Πύργος να μειώνεται κατά μισή ώρα.