Πώς να κάνουμε το παιδί να τρώει λαχανικά

Αν ταλαιπωρείστε ακόμα να εντάξετε -με επιτυχία- περισσότερα λαχανικά στη διατροφή του παιδιού, η λύση είναι πιο απλή απ’ όσο πιθανώς φαντάζεστε. Διαβάστε τι έδειξε έρευνα Αμερικανών επιστημόνων και ακολουθείστε τις πρακτικές και εύκολες συμβουλές τους.

Ίσως να το είχατε ήδη σκεφτεί… Ίσως πάλι τα νέα επιστημονικά ευρήματα που δημοσιεύονται στο Appetite να δίνουν τη λύση στο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει κάθε σχεδόν γονέας: πώς θα φάει το παιδί περισσότερα λαχανικά;

Σύμφωνα με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, η σωτήρια κίνηση είναι πιο απλή απ’ όσο θα φανταζόταν κανείς και δεν είναι άλλη από την προσθήκη περισσότερων λαχανικών στο πιάτο των μικρών αντιρρησιών, διατηρώντας παράλληλα ίδια την ποσότητα άλλων τροφίμων που συνοδεύουν τα φυτικά τρόφιμα.

Στη μελέτη συμμετείχαν 69 παιδιά ηλικίας τριών έως πέντε ετών, στα οποία δίνονταν μία φορά την εβδομάδα επί τέσσερις εβδομάδες μεσημεριανά γεύματα με τέσσερις διαφορετικούς συνδυασμούς λαχανικών στο φαγητό τους: μια κανονική μερίδα με καλαμπόκι και μπρόκολο -οικείες γεύσεις για τα παιδιά στις ΗΠΑ-, την ίδια μερίδα με προσθήκη βουτύρου και αλατιού στα στα λαχανικά, διπλάσια μερίδα με τα λαχανικά ωμά και διπλάσια πάλι με την προσθήκη ξανά αλατιού και βουτύρου. Οι μερίδες είχαν ζυγιστεί πριν και μετά την κατανάλωση για να φανεί η διαφορά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο διπλασιασμός της ποσότητας λαχανικών -από τα 60 στα 120 γρ.- αύξησε την κατανάλωσή τους κατά 68% (21 γρ.), καθώς και ότι η προσθήκη βουτύρου και αλατιού δεν φάνηκε να επηρεάζει το αποτέλεσμα, με το 76% των παιδιών να αναφέρουν πως τα λαχανικά τους φάνηκαν νόστιμα εξίσου ασχέτως του τρόπου σερβιρίσματος.

Αφορμή για την έρευνα στάθηκε το γεγονός της κακής διατροφής για την πλειοψηφία των παιδιών στις ΗΠΑ, από τα οποία δεν τηρείται η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη λαχανικών από τα Υπουργεία Γεωργίας και Υγείας της Αμερικής, πιθανότατα λόγω της γεύσης τους, εξηγούν οι ερευνητές. Σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες, η ημερήσια πρόσληψη είναι μιάμιση κούπα (350 γρ.) την ημέρα.

Δύο επιπλέον μυστικά

Κατά τα πειράματα, οι ερευνητές προτίμησαν να συνοδεύσουν τα λαχανικά στο γεύμα των παιδιών με κροκέτες ψαριών, ρύζι, σάλτσα (πουρέ) μήλου και γάλα, τρόφιμα προσφιλή στα παιδιά αλλά όχι ακριβώς αγαπημένα τους, εξηγεί η Δρ Barbara Rolls, Διευθύντρια του Εργαστηρίου για την Έρευνα των Διατροφικών Συμπεριφορών στον Άνθρωπο στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια. «Αν τα συνδυάσετε με κοτομπουκιές για παράδειγμα, μάλλον θα απογοητευτείτε», προσθέτει.

Επομένως, οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνούν ότι:

  • τα λαχανικά που επιλέγουν πρέπει να είναι κάπως ευχάριστα στα παιδιά και οπωσδήποτε ανταγωνίσιμα έναντι των άλλων τροφίμων στο πιάτο τους
  • για λαχανικά που τα παιδιά δεν είναι τόσο εξοικειωμένα με τη γεύση τους, η προσθήκη καρυκευμάτων ή βουτύρου για παραπάνω γεύση είναι μια καλή λύση.

Μια αξιοσημείωτη αρνητική παράμετρος, ωστόσο, στην οποία αναφέρθηκαν οι επιστήμονες είναι τα λαχανικά που θα καταλήξουν στα απορρίμματα. «Ερευνούμε εναλλακτικούς τρόπους υποκατάστασης των λαχανικών με άλλες τροφές, ώστε να διατηρηθεί η πρόσληψη των θρεπτικών συστατικών και να αποφευχθεί η κατάληξη του φαγητού στα σκουπίδια», σχολίασαν.