Toυρκικά κατασκοπευτικά αεροσκάφη, μέσα από το ελληνικό FIR, νότια της Κρήτης, στο κυνήγι του ρωσικού … «κόκκινου Οκτώβρη»

Μέσα από το ελληνικό FIR φαίνεται πως περνούν σύγχρονα αεροσκάφη ανθυποβρυχιακού πολέμου, τα οποία προμηθεύτηκε το τελευταίο διάστημα η Τουρκία, προκειμένου να πάρουν μέρος στην εκτεταμένη κινητοποίηση του ΝΑΤΟ για την «ανακάλυψη» των ρωσικών υποβρυχίων που έχουν μπει στη Μεσόγειο.

Σύμφωνα με ιστοσελίδες ειδικευμένες στα αεροναυτιλιακά θέματα, πρόσφατα τουρκικό αεροσκάφος, ATR-72, ανάμεσα στα άλλα ΝΑΤΟϊκά ιπτάμενα μέσα που συμμετέχουν σε μεγάλη επιχείρηση που θυμίζει την κινηματογραφική ταινία «το κυνήγι του κόκκινου Οκτώβρη», πέρασε μέσα από το ελληνικό FIR, κοντά στη Ρόδο, και κατευθυνθηκε νότια της Κρήτης όπου και «περιπολούσε».

Στην θαλάσσια περιοχή έπλεε ρωσικό σκάφος που θεωρείται ότι είναι συνοδευτικό υποβρυχίου.


Συνωστισμός

Στη Μεσόγειο και ειδικότερα στη νοτιοανατολική Μεσόγειο φαίνεται πως επικρατεί «συνωστισμός» τόσο αμερικανικών και ΝΑΤΟϊκών μέσων, όσο και αυξημένος -για τα δεδομένα- αριθμός ρωσικών υποβρυχίων, γεγονός που γεννά εύλογα ερωτηματικά ως προς τους λόγους της κινητικότητας.

Σύμφωνα με χτεσινό δημοσίευμα του ρωσικού ειδησεογραφικού πρακτορείου, ΤΑΣΣ, στη Μεσόγειο εισήλθαν τρία ρωσικά υποβρύχια. Ετσι, συνολικά ο αριθμός τους που ελλιμενίζεται στη Συρία θα ανέλθει στα πέντε. Εκτιμάται ως ιδιαίτερα σπάνια περίπτωση η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού ρωσικών υποβρυχίων.


Συναγερμός

Δεν είναι η πρώτη φορά που το ΝΑΤΟ μπαίνει σε κατάσταση «συναγερμού». Προ μηνών, πάλι η εμφάνιση ρωσικών υποβρυχίων είχε σημάνει μεγάλη κινητοποίηση με μέσα από την Ισπανία και την Ιταλία, μέχρι την αμερικανική βάση στη Σούδα και την βρετανική στο Ακρωτήρι, στην Κύπρο.

Στις έρευνες, ως όλα δείχνουν, μετέχει ενεργά και η τουρκική Πολεμική Αεροπορία με τα νέα αποκτήματά της, τα ATR-72.

Να σημειωθεί πως τα συγκεκριμένα τουρκικά αεροσκάφη καθημερινώς πραγματοποιούν πτήσεις στο Αιγαίο. Σύμφωνα με τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές, μόνον τις τελευταίες ημέρες κατεγράφησαν πτήσεις τριών τέτοιων μέσων. Στις 7, 8 και 9 Σεπτεμβριου 2021, καθώς και προηγούμενες ημέρες.

Ενδιαφέρον είναι ότι η περιοχή κάτω από την Κρήτη, όπου πέταξε ένα από αυτά τα ATR, συστηματικά αμφισβητείται από την Αγκυρα, η οποία επικαλείται το ψευδεπίγραφο μνημόνιο της δήθεν οριοθέτησης της ΑΟΖ Τουρκίας – Λιβύης.

Μόνιμες παραβιάσεις

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι οι συνεχείς πτήσεις των τουρκικών ATR στο Αιγαίο, ήδη από πέρυσι προς το τέλος του έτους, έχουν λάβει πλέον χαρακτήρα μόνιμης, καθημερινής δραστηριότητας.

Οι πτήσεις αυτών των αεροσκαφών επιτήρησης και ανεύρεσης υποβρυχίων κόβουν στη μέση το Αιγαίο, «γράφοντας» συχνά δεκάδες παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου (ΕΕΧ).

Κόβοντας στη μέση το Αιγαίο, βέβαια, η Αγκυρα αποσκοπεί να αναδείξει, και κατ’ αυτό τον τρόπο, την διεκδίκηση του μισού Πελάγους. Κάτι που ήδη έχει κάνει με τη μονομερή και αυθαίρετη ανακήρυξη της ζώνης έρευνας και διάσωσης στο μέσον του Αιγαίου.

Εκτός αυτού, τα τουρκικά αεροσκάφη «σαρώνουν», από το βόρειο έως το νότιο Αιγαίο, για να ανακαλύψουν ελληνικά υποβρύχια, τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως «αόρατα» (!) και τα τουρκικά επιτελεία εκτιμούν ότι κινούνται στον βυθό.

Χρυσοφόρα εξοπλιστικά συμβόλαια

Το πρώτο ATR, επισήμως παρελήφθη από την Τουρκία στο τέλος του 2020. Πρόκειται για ένα εξοπλιστικό συμβόλαιο με την ιταλική εταιρεία, Alenia Aermacchi/Leonardo Company, με έδρα το Τορίνο.

Το υπερσύγχρονο ραντάρ του, ωστόσο, είναι συμβόλαιο με την Γαλλία. Και ειδικότερα την εταιρεία – κολοσσό της Γαλλίας, Thales. Το ραντάρ που «φοράει» το ιταλικό αεροσκάφος, τύπου ATR-72/600, είναι το AMASCOS-300, και αποτελεί το πλέον ακριβοπληρωμένο κομμάτι του αεροσκάφους ανθυποβρυχιακού πολέμου.

Συνολικά, σύμφωνα με το εξοπλιστικό πρόγραμμα, «Meltem ΙΙΙ», στο οποίο συμμετέχουν και τουρκικές εταιρείες, η γείτων αποκτά έξι τέτοια αεροσκάφη.

Να σημειωθεί ότι πέρυσι, καθ’ όλο το διάστημα των επιθετικών ενεργειών της Άγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο, με τον τουρκικό πολεμικό στόλο να συνοδεύει το ερευνητικό σκάφος, Oruc Reis, το ATR δοκιμαζόταν σε πραγματικές πολεμικές συνθήκες.